Saltar al contenido

Arte y ciencia. Escuchado al medio ambiente.

Las ballenas jorobadas ‘se pasan’ canciones con poblaciones de otras regiones.

Pueden aprender cantos increíblemente complejos de sus semejantes de otras zonas. Esto indica que el aprendizaje de dichos sonidos entre estos cetáceos es similar al de los humanos.


Water Rhythms By Susie Ibarra and Michele Koppes

Water Rhythms is a story of climate change told by ice and water. The immersive sound installation is a collaboration between composer, percussionist, and sound artist Susie Ibarra and glaciologist, geographer, and climate scientist Michele Koppes. The multichannel spatial soundscape has been rearranged and composed for the Exploratorium’s Black Box. This version incorporates field recordings of the San Francisco Bay with recordings from five global watersheds, from the Greenland Ice Sheet to glacier-fed rivers in the Himalayas and the Pacific Northwest. As glaciers worldwide shrink and disappear in response to a warming world, the availability and quality of freshwater is being threatened. As the ice disappears, these water rhythms are shifting and fading. Water Rhythms invites viewers to listen to the stories that the ice and water tell us about our changing landscapes.

Susie Ibarra

Científica del clima cambia la NASA por la Escuela del Instituto de Arte

Durante seis años, la Dra. Mika Tosca científica climática que trabajo en el Laboratorio de Propulsión a Chorro de la NASA en el sur de California, pero en 2017 hizo un cambio en su carrera: dejó la NASA para trabajar de profesora en el Instituto de Arte de Chicago.

Tosca se había convencido de que los artistas podían ayudar a los científicos a comunicar mejor al público la gravedad de la amenaza del cambio climático que enfrenta el mundo.

https://news.wttw.com/2019/07/09/climate-scientist-swaps-nasa-school-art-institute


Since 1968, Wild Sanctuary has traveled the globe to record, archive, research, and express the voice of the natural world – its soundscape. These increasingly rare sounds of the wild inform and enrich our specialized efforts from the field to public performance.

En 1968, Bernie Krause fundó Wild Sanctuary , una organización dedicada a la grabación y archivo de paisajes sonoros naturales. A lo largo de su carrera, se ha sintonizado metódicamente con el mundo natural para cultivar paisajes sonoros ecológicos que observan los sonidos del mundo natural. A través de este trabajo, también ha rastreado las formas en que estos entornos han cambiado con el tiempo


https://www.youtube.com/watch?v=kwlSj3FUZQQ


Rhode Island School of Design MLA/MMA program

Responding to dramatic ecological, social, urban and climactic transformations occurring worldwide, Landscape Architecture has partnered with Marine Affairs at the University of Rhode Island (URI) to develop cross-disciplinary strategies that address these urgent problems. Conferring both a Master of Marine Affairs (MMA) and Master of Landscape Architecture degree, the joint program allows students to enhance their design education with studies in coastal and marine social science, economics, policy, planning and law.

In developing a multidisciplinary foundation of knowledge and skills, MLA/MMA candidates broaden their understanding of complex issues like climate change and ecosystem management, as well as related policy considerations. Upon completion, graduates are uniquely positioned to address some of the most pressing planning, policy and design challenges currently impacting coastal and marine environments.

https://www.risd.edu/academics/landscape-architecture/risd-uri



LIBERA Makers es una iniciativa que promueve la colaboración entre el PROYECTO LIBERA y los centros de Formación Profesional.
Su objetivo global es el de realizar actuaciones orientadas a la capacitación de los futuros profesionales en el diseño de soluciones innovado-ras, que tengan un impacto favorable en el medio ambiente y que contribuyan a dinámicas de economía circular.

https://libera-makers.proyectolibera.org/


El equipo inSTEAM ofrece un conjunto de escenarios de aprendizaje inclusivo en forma de Espacios de Aprendizaje por indagación en el ecosistema Go-Lab. Estos espacios de aprendizaje por indagación están dedicados a tres temas principales: cambio climáticoenergía renovable y gestión del agua.


Rapid behavioural response of urban birds to COVID-19 lockdown

Oscar Gordo, Lluís Brotons, Sergi Herrando and Gabriel Gargallo

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2020.2513

Published:10 March 2021